Partikelfilterrens


Tilbud på Partikelfilterrens

Rens af alle former for dieselpartikelfilter og katalysatorer

Få bedre brændstoføkonomi

TurboDK tilbyder nu rensning af partikelfiltre og katalysatorer. Vi har investeret i en af markedets mest avancerede rensemaskiner og kan derfor rense alle former for dieselpartikelfiltre og katalysatorer – inkl. EURO6 filterpatronerne, som sidder på lastbiler, busser, div. landbrugsmaskiner og gaffeltrucks.

Partikelfilteret har stor indvirkning på hele bilens funktionalitet – bl.a. din brændstoføkonomi.
Hvis partikelfilteret ikke virker korrekt, kan det medføre havari af turboen, fordi den udsættes for et stort modtryk. For motoren kan et tilstoppet partikelfilter medføre, at motoren kokser til indvendig, hvilket i sidste ende kan medføre nedbrud.

Tilbud på partikelfilterrens!

Netop nu tilbyder vi hos TurboDK introduktionspris på partikelfilterrens. Prisen inkluderer kamerainspektion af filteret før og efter rensning samt udførlig rapport med evt. anbefalinger og kommentarer til filterets tilstand.

Tilbudsprisen forudsætter, at filteret sendes/afleveres til os afmonteret. Vil du gerne have vores hjælp, er du selvfølgelig mere end velkommen til at kontakte os via formularen nedenfor, hvor du kan få en komplet pris, som også omfatter af- og påmontering.

Tilbudet nedenfor gælder kun personbiler og varevogne. Men vi afgiver selvfølgelig også gerne et godt tilbud på rens af partikelfilter til lastbiler, busser, entreprenørmaskiner mv. Udfyld formularen længere nede, eller ring på tlf: 54 40 05 35

Personbiler & mindre varevogne

Kr. 2.495,-

Rensning af filtre til personbiler og mindre varevogne.

*Prisen forudsætter at filteret sendes/afleveres til os afmonteret. Vælg nedenfor i kontaktformularen, om vi skal hjælpe med at afmontere/påmontere – en merpris tilkommer.

Video: Sådan renser vi dit partikelfilter

Vi inviterede Martin fra Boosted Magazine forbi til en gennemgang af, hvordan vi i praksis kan rense dit partikelfilter. Tryk play på videoen nedenfor:

Bestil tid

Ønsker du at bestille en tid til rens af partikelfilter så udfyld venligst formularen nedenfor, og vi kontakter dig indenfor 48 timer.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

OBS! Når du trykker send, accepterer du at vi må kontakte dig via de oplysninger du har givet os. Det er uforpligtende at udfylde kontaktformularen.

Alt om Partikelfilter

Ja, din motor kan tage alvorligt skade på grund af modtryk i udstødningssystemet. Modtrykket skaber varme, opbygger sod i turbo, topstykke, indsugning og EGR ventil og herudover kan stempelringene sætte sig fast. Det tilstoppede partikelfilter er altså årsag til underkompression i din motor, som forværrer olieforbruget og kan give en række følgeskader.

Du bør skifte eller rense partikelfilter, hvis bilen giver en fejlmelding om forhøjet tryk før partikelfilteret (du skal selvfølgelig være sikker på, at fejlen ikke skyldes en defekt sensor). Et andet tegn på et tilstoppet partikelfilter er, at din bil regenererer ofte, fordi filteret er ved at være blokeret med aske.

Hvis bilen turbo er eller har været beskadiget eller ødelagt, kan der i forbindelse med skaden være kommet en del olie med ud i partikelfiltret. For at fjerne olien, er det en rigtig god ide at få skyllet partikelfilteret igennem med TurboDK’s partikelfilterrenser. Hvis du lader bilen regenerere selv, kan det forårsage en indre nedsmeltning af kernen i partikelfilteret, hvorpå filteret ødelægges.

Et originalt partikelfilter svinger meget i pris og kan koste fra et par tusinde kroner til 30.000+ kr. For lastbiler er prisen ofte over 100.000 kr. Uoriginale partikelfiltrer kan fåes billigere – Men, generelt set er billige uoriginale partikelfiltre ikke meget værd, da holdbarheden ikke er god, og de samtidig ikke altid kan overholde kravene.

Hvis dit partikelfilter ikke overholder kravene til udstødningsgasserne, så kan det være svært at bevise, at bilen har et partikelfilter. I en situation, hvor partikelfilteret ikke virker optimalt, kan det i de fleste tilfælde bedst betale sig at rense bilens originale partikelfilter.

Generelt har alle dieselbiler produceret efter 2006 (EURO4 norm) et partikelfilter. Ved den seneste EURO6 norm er der herudover tilkommet ADBLUE filter CRS på nyere biler, som ligesom et partikelfilter kan behøve rensning, hvis dyssen til Adblue fx begynder at lække. Hos TurboDK kan vi også stå for rensning af bilens ADBLUE filter.

Vi vil ikke anbefale, at du selv forsøger at rense bilens partikelfilter. Man kan sikkert finde eksempler på, hvordan et filter renses, men vi anbefaler altid at kontrollere partikelfilterets kvalitet samtidig med en rensning, hvilket vi er specialister på hos TurboDK.

Herudover gør vi opmærksom på, at partiklerne, som ophobes inde i filtret, er meget sundhedsskadelige! Sidst men ikke mindst er der stor risiko for, at partikelfilteret sprænger, hvis det ikke er helt tørret ud, inden montering. Dette skyldes, at trykket er ekstremt højt på et vådt filter og derfor tager filteret med stor sandsynlighed skade, inden det er tørt i elementet.

Ja, det er ulovligt at køre uden partikelfilter. Fra d. 1. juli 2020 må varebiler indregistreret før d. 1. januar 2007 ikke færdes storbyer, med mindre de har et fungerende partikelfilter.

CAT: er en engelsk forkortelse af katalysator. En katalysator er en igangsætter eller accelerator i en kemisk proces.

DOC: er en engelsk forkortelse af Diesel Oxygen Katalysator, dette sidder i nogle tilfælde før partikelfilteret (DPF) for at effektivisere regenereringen af partikelfilteret.

DPF: er en forkortelse på Diesel Partikel Filter

FAP: er en anden form for Diesel Partikel Filter med samme egenskaber

GPF: er en engelsk forkortelse af (Gasolin) Benzin Partikel Filter

JA, vi anbefaler klart en rens/vask af bilens partikelfilter! Der er store ulemper ved at rense bilens partikelfilter ved at brænde det – også kendt som pyrolyse behandlig af et filter. Sod kan brændes op i en pyrolyse, men asken, som er slutproduktet efter sod, forsvinder derimod ikke ved afbrænding. Asken SKAL vaskes og efterfølgende blæses ud for at sikre et rent og effektivt partikelfilter. Hos TurboDK har vi set flere tilfælde på en pyrolysebehandling, hvor partikelfilteret har taget skade, og der er sket en nedsmeltning af partikelfilterkernen.

Der er ingen ulemper ved at vaske bilens partikelfilter

Ja, én måde du selv kan se om partikelfilteret bør renses er, hvis udstødningen bliver sort af sod ude i afgangsrørene. Dette er oftest et tegn på et defekt filter, som dermed ikke kan renses men skal udskiftes til et nyt. I det tilfælde udbytter TurboDK til et nyt originalt partikelfilter eller et anerkendt mærke. Der kan være andre indikationer på, at partikelfilteret skal renses, men ikke som du selv kan se, men som kan undersøges på værksted.