Renovering af turbo

Renovering af turbo

 

Turboladere er med årene blevet en avanceret del af det store motor-puslespil

TurboDK har i årevis fulgt med i udviklingen af turboladere, og har specialiseret sig i at renovere og opgradere originale turboer. Det giver ofte god mening at renovere en turbo, hvis de vitale dele såsom turbinehus, lejehus, aksel, kompressorhus og -hjul og bagplade er intakte, da der kan være mange penge at spare, sammenlignet med hvad en ny turbo koster.

 

Hvorfor renovere frem for at købe nyt?

Vi ser og hører ofte om folk, der er ikke undersøger hvorfor deres turbolader er gået i stykker. De køber en ny eller en ombytter, monterer den, og risikerer derfor inden for kort tid at stå i samme situation som før. Hos TurboDK får du en diagnose på, hvad der har været årsagen til at din turbolader er gået i stykker.

Kommer du til os med et ønske om at få renoveret eller udskiftet en turbolader, er analysen en af de ting du får ”GRATIS” med hos TurboDK. Vi adskiller turboladeren, undersøger og analyserer årsagen til havariet/fejlen, så du hos TurboDK IKKE havner i samme problem igen.

 

Start med en gennemgang

Vi tager kun Kr. 650.- eks. moms for at gennemgå og udføre diagnose af en turbo. Dette bliver ikke faktureret ved en renovering eller ved køb af ny turbolader hos os.


 

Hvad er det der gør TurboDK unikke?

 

Renovering af turbo i Turbo Technics flowbænk

 

For at kunne følge med på den seneste udvikling i turboer til de nyeste biler, har vi investeret i udstyr til flowtest, justering og afbalancering, som gør os førende indenfor turborenoveringer blandt alle mærker.

Mange nye biler kommer med turboer, som har en eller flere elektroniske komponenter tilknyttet turboladeren, for enten at regulere ladetrykket eller sende feedback til motorstyringen omkring vakuumdåsens position. For at imødekomme disse systemer, skal der foretages en ekstremt fintfølende justering og kalibrering, som er altafgørende for, at din bil atter vil være i stand til køre optimalt med turboen. Kalibreringen kræver en flowtest, som vi klarer via vores Turbo Technics flowbænk.

Kalibrering, justering og flowtest

Her kan vi meget præcist se turboens flow mens den justeres og kalibreres, hvilket giver et perfekt resultat og optimal effekt. Turboen på billedet ovenover kører med vakuum-regulering, men mange nyere turboer har elektronisk regulering, og her har vi også altid det nyeste grej til at klare opgaven. Læs mere nedenfor…

 

Afbalancering af turbo i CIMAT

Afbalancering

Afbalancering er en yderst vigtig brik i en effektiv turbo, og her er der mange måder at gøre det på. Vi gør tingene grundigt, og også her er indkøbt noget af det fineste grej på markedet. På billedet ovenfor ses den mindste afbalanceringsbænk, som kan rotere turboens aksel med op til 10.000 omdrejninger/min.

For mange renoveringsfirmaer er dette nok, men vi bruger den kun til at afbalancere det ‘grove’ på turboen – derefter kommer den over i CIMAT maskinen. Det er specielt her vi skiller os ud, og i mange tilfælde sikrer højere præcision end standarden.

 

Turboens kerne spændes her op i bænken og gøres klar til at blive spoolet op.
Turboens kerne spændes her op i bænken og gøres klar til at blive spoolet op.

CIMAT er toppen indenfor udstyr til at afbalancere turboer, og kan spoole en turbo op over 200.000 omdrejninger/min. Dette sikrer at afbalanceringen foregår gennem hele omdrejningsspekteret. Nogle turboer kører endda baglæns, altså mod uret, og her kan CIMAT maskinen også være med.

Udover reparation og renovering af turboer, fungerer vi også som et almindeligt værksted. Så vi kan også klare en total løsning uanset om det er reparation og/eller optimering af motor, motorstyring, chiptuning mm. på alle typer biler. Således behøver du kun komme et sted.

Du behøver ikke altid ny turbo hvis der er problemer med “VNT”

Variable turboer (VNT) kan ifølge producenterne ikke renoveres da VNT-systemet er meget fintfølende over for fejljusteringer, skævheder og andre former for afvigelser fra normen. Som en af de eneste i Danmark, har TurboDK investeret i en avanceret VSR afbalanceringsmaskine som gør at vi kan tilbyde en test at din VNT-turbo. Derfra kan vi renovere din turbolader, kalibrere og justere den, og derved sikre dig flere kilometer, samt penge sparet i forhold til køb af ny turbo.

Da TurboDK er en af de eneste i Danmark der har en avanceret VSR afbalanceringsmaskine, som skal bruges for at kunne afbalancere VNT, kan vi tilbyde at køre en test at din VNT-lader i vores VSR-anlæg, efter rensning og rengøring.

Derved sikrer man at den fungerer optimalt.

 

Info video omkring VNT – en hyppig fejl på turbo på dieselmotor.

Opgradering

Vi kan ligeledes tilbyde at opgradere både alm. turboladere og VNT-ladere. Dette kan lade sig gøre med både større aksler, kompressor hjul, 360g racerlejer osv. – der er en lang række muligheder, kontakt os for at høre mere om mulighederne eller klik nedenfor.